onsdag, september 14, 2011

Katalog för företag som federerar med Lync

Federering i Lync är möjligheten att kommunicera mellan olika organisationer som kör Lync eller Office Communications Server på exakt samma sätt som du gör med dina egna kollegor i organisationen. Public IM Connectivity (PIC) är även det en form av federering mot de publika IM tjänsterna.  (Federering i Lync har inget med Active Directory Federation Services eller Federation i Exchange 2010 att göra.)

Det jag uppskattar mest med federering i Lync är att jag kan köra “telefonmöten” med en wideband codec och därmed sitta i långa möten med kunder med fantastisk ljudkvalitet utan att det blir ansträngande på det sätt som det blir i ett klassiskt telefonmöte. Det är en hygienfaktor tycker jag. Att dessutom kunna dela applikationer m.m. under mötet är ju förstås väldigt användbart.  Personligen använder jag inte så mycket video, men det ä absolut användbart även det. Ni som redan jobbar mycket med Lync ha ju insett dessa fördelar och behöver inte frälsas igen, ni förstår ju vad jag menar. Men det är enormt uppskattat när man får ut den här funktionaliteten i verksamheten så att man där kan jobba med sina externa partners och kunder på det här sättet.

Nu gäller det ju bara att hitta vilka andra organisationer som kör Lync eller OCS och dessutom federerar. På siten Lyncdirectory.com försöker man sammanställa en katalog för att enkelt hitta om företaget man vill jobba med federerar med Lync/OCS. Siten bygger på att ni själva anmäler er dit.

Bra initiativ tycker jag!  Finns det någon risk med att publicera sig? Inte vad jag kan se. Genom att titta i er DNS zon kommer man ganska enkelt kunna se om ni publicerat en Lync Edge mot Internet iaf.

http://lyncdirectory.com/

Inga kommentarer: